Ads 468x60px

Pages

Saturday, January 8, 2011

saya nak keceriaan saya..........

huhuhu..saye sedang bersedih sekarang....ape saye nak buat??saye tak nak hati saye terus2 dirundung sakit,sebak,geram,marah dan sume macam rasa yang ada..help me pliss!!!!.... 


ok,tu cume antara ayt yg kite selalu dengar kalau seseorang tu ade probs ke atau pape yang ganggu fikiran mereka2 kn??so,hari nie kite nak share tentang petua utk ceria yang kite tahu..=)..

Patuh perintah Allah*Kebahagiaan bagi seorang hamba itu ialah panjang umo dlm melakukan ketaatn kpd Allah..

Berdoa untuk ceria*Doa adalah senjata kpd orang mukmin,dan ia juga mampu mengubah takdir Allah..

Memaafkan semua orang sebelum tidur*Sikap pemaaf dapat diserasikan dgn hdup b’kasih sayang dalam kehidupan kite seharian..
 
Programkan minda sebelum tidur*Anda akn bangkit dlm keadaan yang ceria pada keesokkan hari jika minda anda telah bebas dr b'fikir perkara yang negetif..=) 

Senyum dan bedoa sebelum tidur*Senyumlah krn anda tidak menyesali hari semalam dan b’doa untuk mohon kekuatn m’hadapi hari ini..

Memakai warna yg sesuai*Setiap wrna m’punyai pengaruh kpd jiwa dan persepsi kpd kite..dibawah nie de senarai warna dan penerangannya..jom kite baca..

Kuning-ceria,tahan lasak,suke b’kawan,suke popular,enjoy..
Hijau- tenang,pmurah,b’perikemanusiaan,kreatif,mengambil berat,bnyk idea, pngasih, penyayang..
Coklat-matang,sihat,b’dikari,tenang..
Merah-kemegahan,pantas,kurang sbar,b’semangat..
Hitam-ego,keyakinan diri,mudah hiba,iltizam yg tinggi,komited,serius,tak pandai b’lwak..
Putih-optimistik,suci,kedamaian,tak suke gadoh,kurang kreatif,kadang2 m’bosankan,b’sngka baik..
Biru mude-sensitif,b’etika,romantik,suke menolong org,mudah b’krban,krjasama,m’bwa kesembuhan..
Perak/emas-kjayaan,positif,ceria,gigih..
Merah jmbu/pink-pnyayang,b’sngguh2,naluri seks yg tnggi,ekstrim apabile fokus pd ssuatu,sihat..
Oren-suke kebebasan,aktif,agresif,sihat..

Memilih butang2 ceria*Cari jalan utk dapatkan semula keceriaan dalam kehidupan kite dengan melupekan masalah dan lebih rleks dlm b'hadapan dengan sesuatu perkara dalam kehidupan kite..

Membuat kerja sebaik mungkin*Tugasan yg dilakukan dgn cmerlang akn m’beri kepuasan kpd si pembuatnya..

Menggembirakan orang lain*Amalan yg utama ialah kegembiraan yg kmu tnamkan kedalam hati seorang muslim..

Menjaga kesihatan*Org yg sakit atau tak sihat susah utk ceria kerana mereka akan selalu memikirkan jalan untuk menyembuhkan penyakit mereka..

Mencari strategi untuk ceria*Fikirkan strategi utk mengatasi masalh yg m’bantutkan keceriaan dri anda..

Masalah itu….bukan masalah sangat*Masalah,ujian dan dugaan hdup sbnrnye m’dewasakan setiap insan di muka bumi ini..

Tidak semestinya menang menang setiap masa*jangan meletakkan harapn yang terlalu tinggi utk b’jaye dan sikap tak boleh kalah sama sekali dalam sesuatu perkara,kerana semangat itu akn hncur jka mengalami kegagalan.Kekalahan/kgagalan merupakan kunci kjayaan kepada kite,kerana kegagalan/kejayaan yang kite hadapi akan menjadi pendorong untuk kite berjaya pada masa akan datang..

Selaraskan matlamat*Selaraskan matlmat hdup iaitu apa sebenarnya yg kite hendak capai dalam kehidupan kite..

Perbandingan yg betul*Ada pro dan kntranya ktika m’buat p’bndingan.akibat yg positif akn mncul jka m’buat p’bndingan yg tepat dan begitulah sebaliknya..
 
Memupuk pershabatan*Utk mmbina hdup yg ceria,jalin hubungan p’shbatan dgn pelbagai lapisan masyarakat disekeliling kite..

Menerima diri seadanya tanpa syarat*Allah menciptakan  manusia dgn penuh khebatan dan keunikan.setiap orang mempunyai kelebihan dan kekurangan masing2.dan sebagai manusia,kite boleh terus berusaha untuk menjadi yang terbaik.jangan suke membuat perbandingan yang terlalu negetif antara diri dengan orang lain,kerana ia hanya akan membuat kan kite lebih tertekan..

Buka minda untuk maklumat baru*Org yg ceria dan tenang sntiasa b’sedia menerima maklumat dan informasi baru untuk terus menjadi antara yang terbaik..

‘betapa penting kamu bagiku..’*Hati kite akn seronok dan trasa dhrgai apbila ada ssorng memuji kite.tidak salah sekiranya kite memuji kelebihan diri sendiri pada diri kite untuk menyatakan betapa kite sangat menghargai sape diri kite..=)

Fikirkan positif jika tidak pasti*Cuba anda b’baik sangka jika anda tak pasti dgn skap sstengah org t’hdap kite.kerana dgn pemikiran yang positif akan membuatkan kite rasa lebih tenang untuk b'hadapan dengan orang sekeliling..

Rutin harian yg fleksibel*Dgn mmiliki jdual yg b’sstematik,hdup kite akan lbih teratur dan terisi dgn pekara yg b’faedah..

                Jangan cakap saja,tapi buat!*lakukan setiap perkara positif yang     kite telah fikirkan..=)

ok,lepas nie kalau awak2 kat kuar sana de probs and nak balik keceriaan dalam hidup awk,boleh la amalkan petua2 nie..insya'allah berkesan..ape2 pun,selalu fikir yang positif k..=)


0 comments:

Post a Comment