Ads 468x60px

Pages

Saturday, August 27, 2011

antara ikhlas dan terpaksa...ngeee...

assalamualaikum...(^_^)...mood mahu berbuka..kekeke..sementara menanti azan nie,aku nak mengupdate satu cerita yang lebih kepada luahan perasaan sebenarnya..eerrrrrr ehehehe..cerita aku kali nie tentang IKHLAS...
Orang kata ikhlas itu hadir dari hati. Tanpa ada sebarang keterpaksaan walau sedikitpun dalam hati kita. Segala apa yang kita lakukan itu adalah dengan kehendak dan kemahuan sendiri. Itu adalah makna ikhlas yang biasa aku dengar dan faham. Maksudnya, kalau kita rasa terpaksa melakukan sesuatu itu atas sebab2 dan pengaruh2 tertentu, itu maksudnya kita tidak ikhlas kan?? Hurm, bercakap tentang ikhlas ni, aku ada cerita tentang tahap keikhlasan aku bila ‘melayan orang’..layan orang ea??hahaha..dah macam apa pula.time2 puasa ni cuba jangan berfikiran negative..aish, berdosa taw..wat kurang pahala puasa je..=D…
Ok2, maksud aku melayan orang kat sini adalah melayan hamba Allah yang ‘tertentu’..apakah itu tertentu??tertentu yang aku cuba maksudkan disini ialah orang2 yang pernah mencari masalah dengan aku dan telah menyebabkan hati aku rasa agak tawar untuk melayan mereka2 nie.. Memanglah, kita tidak dibenarkan berdendam dan memaafkan kesilapan orang lain adalah satu perkara yang amat mulia dalam islam. Ditambah lagi dengan bulan yang sangat mulia pada masa dan ketika ini, iaitu Ramadhan.. tetapi aku sebagai manusia biasa memang tak bole lari dari perasaan tu semua. Lagi2 aku yang iman hanya senipis kulit bawang nie. Urmm,memang percentage untuk segala rasa negative tu muncul amatlah tinggi.. uuuuuhhhhhhuuuuuuuuu..=P
Mesti ada yang tertanya2 kan apalah masalah yang hamba Allah tu dah buat sampai hati aku menjadi tawar untuk melayan mereka2 ini..=D.. kesilapan yang diaorang buat nie biasanya satu kesilapan yang melibatkan perasaan yang agak kritikal (agak lar..hehehe). Sebab tulah aku perlu masa untuk betul2 dapat memafkan diaorang nie. aku bukan nak cakap diri aku nie baik sangat and tak pernah buat silap. Tapi aku juga sama seperti orang lain, perlukan masa untuk memaafkan kesilapan orang. Bila hati dah betul2 tenang dan boleh terima orang tu, barulah aku akan memaafkan dia betul.. Hah, kat sinilah konsep ikhlas yang aku praktikan dalam life aku..=D..maafkan orang dengan ikhlas dan lahir dari hati..ehehehe..
Yang keduanya, bila aku dah maafkan and dah bole buat seperti biasa, janganlah paksa aku dengan selalu contact2 or kenen2 kat aku..RIMAS ok! Aku memang sangatlah tak suka nak melayan orang2 camnie. Tolong lah faham yang aku memang tak berapa nak minat dengan sikap yang begitu ye..aiiyyaaakkkk!!!kacau hidup olang saja la kamu ini wooo..=D..
Mesti ada yang pelikkan.. eh, tadi kata maafkan orang dengan ikhlas. Bila dah maafkan tak nak layan orang tu pula.. tu ikhlas ke tidak namanya??lalalalala =D… ok, kat sini aku nak terangkan konsep ikhlas aku ye.. aku ikhlas maafkan orang tu sebab tu aku dah bole buat seperti biasa.. tapi aku tak suka dia terus2 nak contact and meleweh-leweh dengan aku. Kalau seminggu atau sebulan atau setahun tu dia contact cuma satu, dua atau tiga atau sampailah sepuluh ke dua pulub ke tiga puluh kali tak mengapa.. sebab, aku still bole layan DENGAN IHKLAS =S … TETAPI, kalau dalam seminggu, sebulan atau setahun itu dia contact setiap minit,jam dan hariiiiiii,aku sangatlah TIDAK IKHLAS ok!! T.I.D.A.K = tidak!! Tolonglah faham perkara yang satu nie.. tak kira lah apa pun motif kau nak contact aku balik, tolonglah jangan contact aku hari2 ye..sebab, nanti keihklasan yang aku dah maafkan kau tu akan berubah..aaiiyyyoookkk tak tahu..=D…


Dah taip macam2 nie, tetiba pelik.. kenapa?? Asal aku cerita benda tak best dalam blog aku nie???aaaaaa tiiiiddaaaaakkkkkk ada orang nak curi kebahagiaan aku!!! Wooooiiiii, baik kau cepat2 pegi, sebelum aku belasah!! Hahahahaha…. Actually, motif aku bebel dalam nie adalah sebab aku nak mereka2 yang ‘berkenaan’ nie tahu and faham situasi ini..tolonglah jangan mendera perasaan aku nie.. tapi kan, percentage mereka2 nie baca luahan a.k.a amaran aku nie bape ea?? Tuutt tuutt tuutt tiada jawapan..hahahaha.. hampeh.=(…
Urmm, jauh disudut hati nie, aku harap mereka faham dengan situasi yang satu ini.. sebabnya, aku takut bila dah tak tahan sangat, aku akan terus…..tuuttt tuuttt tuuutt ttuuuuuttttt… nombor yang anda panggil tidak dapat dihubungi pada masa ini, sila cuba sekali lagi.. ATAU .. send à pending… not delivered.. teruk kan?? Aku tak nak lah sampai jadi macam tu dek kerana perkara2 cam nie.. adush!! Sangat teruk la kalau ini macam wooo…. Hahahahaha…. Lastly, tolong la jangan dera saya and tolonglah jangan paksa saya dengan apa2 juga yang awak cuba buat tu!!.. THE END… tttuuuuuuttttttttttt…=D


0 comments:

Post a Comment