Ads 468x60px

Pages

Sunday, October 16, 2011

~Kenapa dugaan itu datang kepada kita??~


Entry ni aku tulis sebab dapat ilham selepas melihat cerekarama ‘bawak ku ke syurga’.. maybe penulisan aku tak ada kaitan dengan cerita tu sebab cerita tu berkisar tentang kasih ibu dan anak.. tapi aku rasa aku boleh relate kan sikit apa yang ada dalam cerita tersebut dengan penulisan aku kali ni..apa yang aku nak tulis kali ni tentang dugaan yang datang pada setiap manusia..kenapa setiap manusia diturunkan dugaan sama ada banyak,sikit,cepat,lambat,lama atau singkat,semua itu tak penting,yang penting kenapa dugaan itu datang kepada manusia..

Ini pada pendapat,pandangan,sangkaan,cita rasa and apa jua yang sama maksud dengannya lah bagi pihak aku..kenapa dugaan itu datang kepada kita..
Satu
Sebab itu menunjukkan yang Dia sayang dan selalu ingat kepada kita..sebab tulah Dia turukan dugaan tu kepada kita..agar kita tidak akan lupa akan Nya..

Dua
Sebab kita selalu terlupa dengan setiap kesenangan yang datang kepada kita.. sebab tulah Dia turukan dugaan tu kepada kita..agar kita akan terus bersyukur dengan setiap nikmat yang kita dapat dari Nya..
Tiga
Sebab kita mempunyai iman yang sangat rapuh..sebab tulah Dia turunkan dugaan tu kepada kita..agar kita dapat memperbaiki dan menambahkan keimanan kita kepada Nya..

Empat
Sebab kita terlalu leka dengan ke busy an dunia sehingga kita terlupa untuk sujud kepada Dia..sebab tulah Dia turunkan dugaan tu kepada kita..agar kita ada masa untuk bertaubat dan beramal kepada Nya..

Lima
Sebab kita selalu mempunyai prasangka dan fikiran buruk dalam kehidupan seharian kita..sebab tulah Dia turunkan dugaan tu kepada kita..agar kita dapat menyucikan hati dan membuang segala prasangka negative yang ada dalam minda kita..
Ok ini antara sebab dan alasan pada pandangan aku je..aku yakin sebenarnya banyak lagi alasan yang lebih kukuh kenapa dugaan itu datang kepada kita..sebagai orang islam,aku sangat yakin sebab paling tepat kenapa dugaan itu datang kepada manusia ialah untuk menguji tahap keikhlasan dan keimanan manusia itu sendiri disamping Dia ingin tunjukkan ‘sesuatu’ kepada umat Nya sama ada mereka sedar atau tidak kepada kenyataan yang satu itu..oleh hal yang demikian(baku tetiba..ngee..) sebagai manusia kita perlu yakin bahawa setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmah dan jangan pernah mengeluh dengan setiap perkara yang terjadi kepada kita..apa yang penting,jadilah orang yang paling bahagia,beruntung dan bertuah dimuka bumi ini kerana kita telah dipilih untuk menerima dugaan itu dalam kehidupan kita..aja2 fighting!!!..hehehe



1 comments:

Adie Achim said...

Dugaan menyebabkan kita lebih tabah,kuat dan semangat. BAgi mereka yang memikirkannya..

NIce blog. FOllow. Visit mine ok. TQ

Post a Comment