Ads 468x60px

Pages

Monday, October 17, 2011

~Selamat pergi dan selamat kembali..~

Assalammualaikum dan selamat membaca semua (macam ramai sangat je an.hehe)..agak2 korang lah kan kalau korang baca tajuk entry aku kali ni,bole agak tak aku nak tujukan kepada siapa?cuba korang teka..tapi tu pun kalau nak lah,kalau tak nak pun tak mengapa,sebab aku tak akan paksa..lalalalala..=P..
Ok lah, bak kata orang bukan melayu, straight to the point je la kan..senang and habis cerita..(tapi, cerita aku baru nak mula tau!!) entry aku kali ni aku tuju khas kepada dua orang insan dan semua insan yang terlibat dengan perkara ini..mana punya ayatlah aku curi ni ea? tak pe lah,yang penting faham..hehehe..tapi agak2 korang faham tak?tak faham??ok2,entry aku ni khas untuk:
·         Ibunda (nak klasik saje..hahaha) ‘si dia’..
·         Nenda (lagi sekali nak klasik..hahaha) @ nenek adik angkat aku.. …DAN…
·         Semua umat islam yang terlibat..
Semoga beliau2 ini semua selamat pergi dan kembali..
Agak2 lah kan rasa macam nak baling aku gune bantal tak??sebab aku belum bagi tahu lagi apa sebenarnya yang aku maksudkan dalam entry kali ni..hehehe..ok2..maksud entry aku kali ni ialah selamat pergi menunaikan haji ke tanah suci mekah dan selamat kembali dengan selamat ke tanah air kepada semua jemaah (yang telah sampai ke tanah suci) dan bakal jemaah haji pada tahun ini..semoga mereka semua mendapat haji yang mambrur.amin
Entry aku hari ni tentang tunai haji.. pernah pergi haji ke nak tulis tentang tunai haji ni?? hah, ni lah aku nak cerita pada korang semua..actually, aku belum ada rezeki lagi nak sampai ke tanah suci tu..>,<..tapi,aku selalu juga dengar cerita tentang haji @ tanah suci dari parents aku,plus yang aku tahu dari ustazah2 aku masa sekolah dulu,ditambah dengan dari bahan bacaan yang aku pernah baca (lebih kepada apa yang terjadi kepada Jemaah haji) and ada juga dari tv (walaupun dengar ye tak ye je..ngeee)..
Sebenarnya macam2 cerita and peristiwa yang terjadi kepada Jemaah haji ni..kata orang, semua perkara yang terjadi kepada mereka ni adalah feedback daripada apa yang mereka telah buat sebelum mereka jejak kan kaki ke tanah suci. di sana kan tak boleh cakap sembarangan sebab apa yang kita cakap akan dibayar ‘cash’..(ni apa yang aku tahu dari apa yang aku baca lah,kalau bahan tu tipu aku,maksudnya aku tipu korang yang baca entry ni lah..eerrrrr).
Sebab tulah ustaz@ustazah@orang yang berilmu selalu berpesan,sebelum pergi ke sana kita digalakkan atau mungkin diwajibkan mempersiapkan diri kita dengan bekalan2 yang perlu agar kita lebih bersiap sedia dari segi fizikal dan mental..bekalan apa?bekalan yang aku maksudkan kat sini bukan bekalan makanan ketika lapar..tapi bekalan orang nak menunaikan haji..seperti bersedia dengan mental yang kuat,bersih dan mengetahui tujuan sebenar kita ke sana adalah untuk beribadat kepada Ilahi..bukan mahu ber ‘shopping’ atau berkenal2 dengan orang2 dari negara luar sana..selain itu, bekalan lain seperti amal ibadat dan pengetahuan yang cukup serta fahaman yang tepat mengenai haji juga mestilah diketahui oleh semua jemaah..
Ok lah,aku nak bercerita panjang pun bukan banyak sangat ilmu. Cuma nak berkongsi dari apa yang aku tahu je.. entry aku kali ni sebenarnya lebih kepada nak ucapkan tahniah dan ucapan selamat kepada semua Jemaah haji Malaysia terutama ibu ‘si dia’ dan nenek adik angkat aku agar mereka semua selamat pergi,kembali dan mendapat haji yang mambrur.. amin..
**tarikh ibu ‘si dia’ pergi pada 20hb October 2011.. dan tarikh nenek adik angkat aku pergi pada 22hb October 2011.. aku doakan semoga kedua2 insan ini akan selamat pergi dan sampai ke tanah suci mekah dan akan kembali ke tanah air dengan selamat dan sentiasa berada didalam lindungan Nya..amin..



0 comments:

Post a Comment